Skip links

6 redenen om een chatbot op uw website te gebruiken

Of u het nu leuk vindt of niet, technologie wordt gebruikt om zo ongeveer al het mogelijke te automatiseren om het leven gemakkelijker te maken. Denk eens aan enkele van de dagelijkse diensten waarop we nu vertrouwen om ons door ons altijd zo moeilijke leven te redden.

U kunt foto’s maken van cheques om op uw bankrekeningen te storten, zodat u niet naar de bank hoeft.
U kunt met slechts een paar klikken op uw smartphone een rit naar vrijwel elke locatie krijgen zonder ooit met de chauffeur te praten of enige vorm van betaling te hoeven doen.
U kunt nu een auto kopen en deze bij u thuis laten bezorgen, zonder het gedoe van onderhandelen met een dealer.

Er zijn een ontelbaar aantal extra voorbeelden die we hier kunnen invoegen.

Als consumenten zijn we constant op zoek naar de volgende beste widget die het leven gemakkelijker gaat maken.

Makkelijker = Beter

De marketingwereld is niet anders.

Consumenten willen eenvoudigere manieren om met bedrijven te communiceren. Ze willen niet bellen en om hulp vragen. Ze willen geen formulier invullen en wachten tot iemand hen hopelijk terugbelt. Ze willen nu antwoord op hun vragen… en willen controle hebben over het gesprek.

Chatbots zijn het “gemakkelijke” alternatief waar consumenten zich aangetrokken voelen.

Wat is een chatbot?

Een chatbot is een geprogrammeerde chatinterface waarmee een websitebezoeker kan communiceren. Ze zijn geprogrammeerd om menselijk gedrag nauw na te bootsen en communiceren op een gemoedelijke manier met de websitebezoeker. De kans is groot dat u een live chat-tool op een website hebt gebruikt. Chatbots zijn in principe hetzelfde, behalve dat de vragen en antwoorden zijn geprogrammeerd in plaats van afhankelijk te zijn van een menselijke lezing en reactie op elk bericht.

Chatbots helpen klanten om zo snel en soepel mogelijk van punt A naar punt B te komen zonder dat ze zich achtergelaten of verloren voelen.

Denk aan een chatbot als kleine handleidingen die consumenten helpen om hun weg in en uit uw website-informatie te vinden. Chatbots zijn website-assistenten.

Chatbots maken het leven makkelijker! Messenger-chatbots zijn als een persoonlijke assistent in uw zak. Het beste gedeelte? Ze zijn 24/7 beschikbaar!

Start een project

Waarom een chatbot gebruiken?

U zit misschien vol met vragen en vraagt u af hoe een chatbot kan helpen bij het verbeteren van uw marketingstrategieën.

Zijn ze echt de hype waard?
Wat als mijn bedrijf klein is? Zijn ze nog nuttig?

Wat kunnen chatbots echt doen als het gaat om het toevoegen van waarde of het verbeteren van marketingstrategieën?

Het antwoord is: eigenlijk veel dingen.

1. Chatbots vereenvoudigen dingen
Uw website is een schat aan informatie en biedt alles wat de klant zou willen weten. Hoewel de informatie direct beschikbaar is voor de klant, wil de drukke klant van vandaag niet gaan graven naar informatie of antwoorden.

In plaats van waardevolle en vaak beperkte tijd te verspillen met zoeken, willen ze echt een magische knop die ze kunnen indrukken en abracadabra, al hun vragen en problemen zijn gemakkelijk op te lossen.

Chatbots houden het voor alle betrokkenen gemakkelijk. Het is misschien niet in staat om een konijn uit de hoed te trekken, maar het zal zeker als magie aanvoelen voor uw klant, zonder dat u moeilijke trucs of gimmicks achter de hand hoeft te houden.

Chatbots zijn afgestemd op het verstrekken van informatie waar consumenten naar op zoek zijn. Het is hun primaire taakfocus en ze doen het goed.

Bovendien hebt u hard gewerkt om uw website te maken tot wat het nu is, dus waarom zou u chatbots niet een deel van de “last” laten ontlasten?

2. Chatbots praten met elkaar
Bots zijn misschien niet menselijk, maar dat betekent niet dat ze tot op zekere hoogte niet natuurlijk zijn.

Chatbots hebben geen fancy filter of een scherm vol make-up nodig om op de juiste manier met klanten in contact te komen en te praten.

Ze houden het gesprek op dezelfde manier als waarop ze zaken doen: natuurlijk en georganiseerd. Zo natuurlijk zelfs dat u tijdelijk vergeet dat u met een bot aan het chatten bent en denkt dat het u lang verloren beste vriend is van het zomerkamp.

Omdat bots geen mensen zijn, hebben ze niet de emotionele problemen waar mensen mee te maken hebben, waardoor ze klanten koel, kalm en beheerst kunnen houden.

Zelfs als de klant een beetje opgewonden raakt, vindt een bot dat niet erg.

Dit kan een deel van de problemen die voortkomen uit menselijke fouten verdoezelen. We hebben bijvoorbeeld allemaal een vertegenwoordiger gesproken die een slechte dag leek te hebben, of misschien een onaangename of onbeleefde toon in hun stem had. Bots behandelen iedereen gelijk met onverdeelde aandacht en respect, waardoor uw bedrijf de overhand krijgt als het gaat om uitstekende klantenservice.

3. Chatbots zijn er altijd voor ons
Een Chatbot zal u nooit in de steek laten of u kwaad doen. Ze zijn opgevoed, eh, geprogrammeerd op deze manier.

Chatbots zijn er altijd wanneer u ze nodig hebt, dag en nacht. Heeft u een dringende vraag die u om twee uur ‘s nachts beantwoord wilt hebben? Chatbots staan klaar om te helpen, gegarandeerd.

Bots kunnen uiterst nuttig zijn voor kleinere bedrijven met beperkt personeel die simpelweg niet over de mankracht beschikken om 24/7 een live-vertegenwoordiger op afroep te houden.
Hoewel livechat ook geweldig is, is het niet altijd mogelijk en heeft het beperkingen.

Met een chatbot die altijd bereikbaar is en klaar staat om te helpen, hoeft u niet de klok rond ondersteunend personeel in te huren.

4. Chatbots maken dingen beter
Chatbots zijn als een warme, donzige deken op een koude winterdag, of een sterke kop cafeïne houdende koffie op een maandagochtend.

Bots bieden waardevolle klantenservice, ondersteuning, comfort en in sommige gevallen een vleugje entertainment.

Dit geeft uw online bezoekers en potentiële klanten een meer persoonlijke en positieve ervaring, waardoor ze zich gewaardeerd en belangrijk voelen.

Bots kunnen vragen snel en effectief beantwoorden, vooral de veelgestelde vragen. Dit is vooral handig, aangezien veel klanten dezelfde vragen hebben wanneer ze uw site bezoeken. Nooit meer wachten op antwoorden of zich genegeerd voelen.

Bots laten u niet hangen.

Bots kunnen klanten helpen om door uw website te navigeren en ze zelfs te helpen tijdens het afrekenproces.

Bots kunnen fungeren als een virtuele assistent en productsuggesties en aanbevelingen doen, wat de omzet en winst zal verhogen.

Ten slotte kunnen bots helpen op manieren waarvan uw klant misschien niet eens wist dat ze hulp nodig hadden toen ze voor het eerst op uw website kwamen.

Mensen weten niet wat ze niet weten, wat betekent dat bots kunnen helpen nieuwe informatie over producten en diensten aan het licht te brengen.

5. Chatbots zetten bezoekers om in klanten
Chatbots maken het consumenten snel en gemakkelijk om te vinden wat ze zoeken, waardoor bezoekers tijdgevoelige leads worden.

Voorbij zijn de dagen van wachten tot de consument een contactformulier invult en verzendt en wacht op een reactie.

Chatbots reageren razendsnel en elimineren verloren of zoekgeraakte leads.

Aangezien de kwaliteit van de lead met het verstrijken van de tijd achteruitgaat, zijn snelle reacties en acties van cruciaal belang.
Bots kunnen ter plaatse vergaderingen en afspraken plannen, potentiële klanten of klanten doorverwijzen naar leden van het verkoopteam, of zelfs van bezoekers betalende klanten maken door hen te helpen bij het kopen van producten of diensten.

Beter nog, bots kunnen het kwalificatieproces ook voor u afhandelen. Door gegevens van het bezoek van de prospect te verzamelen, kunnen bots gekwalificeerde leads scheiden van degenen die dat niet zijn. Dit vermindert het aantal doodlopende leads drastisch en verspilt waardevolle bedrijfstijd.

6. Chatbots bouwen merkvertrouwen op
Chatbots kunnen geloofwaardigheid en vertrouwen in uw merk opbouwen.

Chatbots zijn vaak de eerste interactie die een potentiële klant met uw merk heeft, waardoor het de perfecte gelegenheid is om de potentiële koper te informeren over uw producten en wat uw diensten voor hen kunnen doen. Bots maken echt een positieve indruk, wat leidt tot een sterke band tussen de consument en uw merk.

Chatbot voor uw bedrijf?

Het is tijd om erachter te komen of chatbots geschikt zijn voor uw bedrijf. Hebt u nog wat meer overtuiging nodig dat chatbots goed zijn voor het bedrijfsleven?

Laten we eens kijken naar enkele hoogtepunten en voordelen van het gebruik van een chatbot op uw website:

  • Verbeter de klantenservice
  • Altijd beschikbaar
  • Wek de interesse van een koper terwijl ze op uw site zijn
  • Genereer meer leads
  • Elimineer de noodzaak van een live vertegenwoordiger
  • Bouw vertrouwen en loyaliteit op met uw merk
  • Houd bezoekers betrokken en vermaakt.
  • Personaliseer de klantervaring.

Met alles wat een chatbot te bieden heeft, zal het niet lang duren voordat u zich afvraagt hoe uw bedrijf ooit zonder een chatbot heeft kunnen overleven en functioneren.

Dus gaat uw gang en gebruik technologie ten volle. Dit is een relatie waar u geen spijt van zult krijgen.

Vraag een offerte aan

Of via het onderstaande formulier

    🍪 Deze website maakt gebruik van cookies om uw webervaring te verbeteren.

    Leave a comment