Skip links

Hoe bouw ik een chatbot?

Laten we alle noodzakelijke stappen van de chatbot-ontwikkelingsmethodologie doornemen, zodat u kunt eindigen met een doelgerichte, winstgevende bot. Dit is onze kijk op het ontwikkelen van een AI-chatbot.

STAP 1: IDENTIFICEER HET TYPE CHATBOT DAT U BOUWT

Waarom bouwt u een chatbot? Wat helpt u te bereiken voor uw klanten of prospects? De antwoorden op deze vragen zullen u helpen bij het kiezen van een bottype. Zoals we eerder hebben vermeld, kan het een op regels gebaseerde chatbot zijn met vooraf gedefinieerde antwoorden of een geavanceerde AI-compatibele bot die blijft leren van gebruikersinvoer.

Welke AI-engine gebruik ik voor mijn chatbot

De twee meest populaire toepassingen van vandaag zijn ondersteuning – denk aan een FAQ-bot die antwoorden op vragen kan ophalen, en verkoop – denk aan het verzamelen van gegevens, overleg en menselijke overdracht.

Chatbots maken het leven makkelijker! Messenger-chatbots zijn als een persoonlijke assistent in uw zak. Het beste gedeelte? Ze zijn 24/7 beschikbaar!

Start een project

STAP 2: SELECTEER EEN KANAAL
U zult uw prospects moeten volgen en de chatbot beschikbaar moeten maken op het platform waar ze zich het prettigst bij voelen. Wordt het een bot die op uw site wordt gehost, een zelfstandige mobiele app of een Facebook Messenger-bot? Het is aan uw klanten en prospects.

Onthoud dat u kunt kiezen voor een multi-channelstrategie, in welk geval het de voorkeur verdient om dezelfde chatbot-stack op alle platforms te gebruiken, in plaats van bijvoorbeeld een verkoopbot te laten bouwen met Manychat voor Messenger en Dialogflow voor Google Assistant en mobiel te gebruiken app-versies.

STAP 3: KIES DE TECHNOLOGIE STAPEL
Als u weet welk klantprobleem u oplost en u op platforms richt, kunt u beginnen met het kiezen van de technologiestapel van uw bot. U kunt een van de frameworks kiezen en chatbotontwikkelaars uw bot laten ontwerpen, of uw handen vuil maken met een van de doe-het-zelf-talkbot-bouwplatforms.

Wanneer u een raamwerk kiest, wordt uw keuze waarschijnlijk bepaald door de vaardigheden van de ontwikkelaars en de beschikbaarheid van open-sourcebibliotheken en bibliotheken van derden voor NLP (natuurlijke taalverwerking), zoals ChatterBot. Zorg er gewoon voor dat de bibliotheek of SDK die u kiest goed integreert met uw bestaande softwaresystemen.

Andere vragen waar u over moet nadenken:

  • Kan ik met deze technologie uitbreiden naar spraakgestuurd chatten?
  • Is dit een propriëtaire of open source bibliotheek?
  • Wat is de ontwikkelaarsmarkt voor deze technologie op dit moment?

STAP 4: ONTWERP HET GESPREK
Nadat u een technische stapel hebt geselecteerd, kunt u de chatbot bouwen door de gespreksstroom te ontwerpen.

Als u echter een raamwerk hebt gekozen (om AI-mogelijkheden in uw chatbot te garanderen), kunt u beter een team van deskundige chatbotontwikkelaars inhuren.

Het gesprek met een bot ontwerpen

Ze bouwen de voorkant en de serverkant van de chatbot uit. Een ding waar u zich geen zorgen over hoeft te maken, is de gebruikersinterface: een dialoogvenster is een dialoogvenster; er is niet veel dat u kunt veranderen in de grafische gebruikersinterface van uw chatbot wanneer u een botplatform gebruikt.

Tegelijkertijd, als u doorgaat met een framework, kunt u elke UX bedenken.

STAP 5: TRAIN DE BOT
Als u een eenvoudige chatbot hebt gebouwd op basis van regels, kunt u meteen doorgaan naar stap 6, maar als uw bot AI gebruikt, moet u hem eerst trainen op een enorme dataset. Wat u eigenlijk wilt, is dat de bot de intentie van de gebruiker begrijpt, en dat wordt gedaan door de bot alle verschillende varianten te leren waar klanten om kunnen vragen.

Idealiter bereikt u dat door uw bot te trainen op een aantal bestaande datasets, zoals e-mails, supporttickets, enz. En het alternatief is om een ​​dataset van derden te krijgen met de informatie die uw bot moet weten, bijvoorbeeld Vraag- Answer Dataset, The NPS Chat Corpus of een van deze 15 chatbot-datasets voor machine learning.

STAP 6: TEST DE CHATBOT
Zoals met elk softwareproduct, zou u willen dat uw bot met echte mensen praat om te zien of het hen echt kan helpen. Onthoud dat chatbots nog steeds een noviteit zijn, dus veel van uw klanten zullen proberen het te breken. Daarom is het het beste als u deze scenario’s voorziet met sierlijke algemene antwoorden die het gesprek naar daadwerkelijke doelen leiden of met een wrijvingsloze terugval naar een menselijke agent.

STAP 7: IMPLEMENTEREN EN ONDERHOUDEN VAN DE BOT
Het inzetten van een chatbot kost vaak niet veel tijd. U hoeft er alleen voor te zorgen dat alle eindpunten zijn verbonden en dat de bot is geïntegreerd met uw gehele infrastructuur als u toevallig een CRM-, ERP- of vergelijkbare softwaresysteem gebruikt. Zodra de bot is ingezet, eindigt de ontwikkelingscyclus van de chatbot niet. Nu moet u de statistieken controleren en de antwoorden verfijnen om gebruikers tevreden te houden.

Vraag een offerte aan

Of via het onderstaande formulier

    🍪 Deze website maakt gebruik van cookies om uw webervaring te verbeteren.

    Leave a comment