Skip links

Hoe werkt een chatbot?

1. Hoe werkt het?

Hebt u zich ooit afgevraagd wat een chatbot precies is en hoe het werkt?

U hebt waarschijnlijk wel eens gehoord van chatbots; misschien bent u er zelfs online mee bezig geweest. Misschien vraagt u zich hier vandaag af of u een chatbot op uw website moet gebruiken. Als dat het geval is, dan bent u op de goede weg: conversatie-bots worden niet voor niets exponentieel populairder in marketing.

Wat is een chatbot?

Een chatbot is een softwaretoepassing die is ontworpen om menselijke gesprekken te simuleren. Veel chatbots draaien op messaging-apps of short message service (SMS). Chatbottechnologie maakt gebruik van natuurlijke taalverwerking en kunstmatige intelligentie om te begrijpen wat een mens nodig heeft en om zijn reactie aan te passen om eindgebruikers te helpen het gewenste resultaat te bereiken. Ze zijn als een virtuele assistent die een betere klantervaring creëert tijdens elk contact met de consument.

Het ondersteunen van uw klanten tijdens het winkeltraject zal een positieve invloed hebben op de verkoop. Het is ook goed voor shoppers omdat ze gemakkelijk de informatie kunnen krijgen die ze nodig hebben om een weloverwogen aankoopbeslissing te nemen.

2. Hoe werkt een chatbot?

Een chatbot werkt op dezelfde manier als een echt mens. Hij herkent vrije tekstinvoer, bepaalt de bedoeling van de gebruiker en antwoordt terug met specifieke antwoorden/acties.

Chatbots zijn geen ‘one size fits all’-technologie, wat betekent dat u er niet zomaar een aan uw site kunt toevoegen en verwachten dat het wonderen verricht. Hoe uw AI-chatbot functioneert, hangt af van de zakelijke taken die u hem moet uitvoeren.

Chatbots maken het leven makkelijker! Messenger-chatbots zijn als een persoonlijke assistent in uw zak. Het beste gedeelte? Ze zijn 24/7 beschikbaar!

Start een project

3. Verschillende soorten?

Er zijn tegenwoordig drie verschillende soorten chatbots beschikbaar:

1. Op regels gebaseerde chatbots. Een op regels gebaseerde chatbot is de meest voorkomende soort chatbot in het bedrijfsleven. Het is gebouwd met behulp van een Chat Marketing-platform dat een grafische interface weergeeft die wordt geleid door vooraf ingestelde regels. Een gebruiker selecteert reacties en de chatbot stuurt ze in de goede richting.

2. AI-chatbots. Deze conversatie-bottoepassingen leren gaandeweg. Ze zijn gebouwd door een ontwikkelaar en worden “slimmer” naarmate een mens er meer mee omgaat.

3. Livechat. Met livechat kunnen klantenondersteuning en verkoopteams in realtime reageren op vragen van klanten. In plaats van te worden aangedreven door een vooraf ingesteld script, hebben chatbots die worden gebruikt voor livechatdoeleinden een echt mens die reacties maakt. Teams kunnen reageren via een berichten-app en bedrijven helpen een betere klantervaring te creëren op hun website, Facebook-pagina of mobiele app.

Vraag een offerte aan

Of via het onderstaande formulier

    🍪 Deze website maakt gebruik van cookies om uw webervaring te verbeteren.

    Leave a comment