Skip links

Wat zijn de voordelen van chatbot?

Vroeger waren chatbots een leuke gimmick zonder concreet voordeel, maar tegenwoordig zijn ze een onmisbaar hulpmiddel in de bedrijfswereld. Het ontwikkelen en runnen van een chatbot is natuurlijk veel werk en vraagt een financiële investering. Maar er zijn veel goede redenen om voor een bot te kiezen. In dit artikel krijgt u een beter inzicht in de belangrijkste voordelen van chatbots voor zowel bedrijven als klanten. Krijg het volledige beeld en beslis zelf of een bot een waardevolle investering is voor uw bedrijf!

Ze geven uw bedrijf een gezicht.

Chatbots kunnen u helpen uw bedrijf aan uw klanten te presenteren door uw bedrijf een gezicht te geven. Voor veel gebruikers is de chatbot het eerste contact met uw bedrijf, wat veel persoonlijker kan zijn dan een gesprek per mail of telefoon.

Chatbots maken het leven makkelijker! Messenger-chatbots zijn als een persoonlijke assistent in uw zak. Het beste gedeelte? Ze zijn 24/7 beschikbaar!

Start een project

De persoonlijkheid van een chatbot heeft een enorme invloed op de gebruikerservaring en is bepalend voor hoe de gebruiker de interactie ervaart. Om een ​​chatbotpersoonlijkheid te ontwikkelen die past bij uw bedrijf, spelen tal van factoren, zoals uw merkidentiteit, de taken die de bot moet uitvoeren of de voorkeuren van uw doelgroep, een beslissende rol.

U bent per direct beschikbaar.

In tegenstelling tot uw traditionele klantenservice is uw chatbot de klok rond beschikbaar. Het ondersteunt uw klanten zelfs in het weekend en ‘s avonds laat. Het is ook niet onder de indruk van een groot aantal verzoeken. Een bot kan ze gemakkelijk allemaal tegelijk verwerken zonder ooit overwerkt te worden.

En mocht er een vraag zijn die je chatbot niet kan beantwoorden, dan is er nog de mogelijkheid dat de gebruikers doorgestuurd kunnen worden naar een menselijke medewerker. 

Ze kunnen uw omzet verhogen.

Als het u lukt om op het juiste moment de juiste informatie en aanbiedingen aan uw potentiële klanten te krijgen, kunt u uw kansen op het sluiten van een verkoop aanzienlijk vergroten.

Een chatbot helpt u hierbij. Een chatbot kan bijvoorbeeld proactief zijn hulp bieden op uw website en de gebruiker begeleiden op zijn weg door de website of webshop. Ook kan het de gebruiker adviseren en assisteren, bijvoorbeeld door hem of haar te helpen bij het selecteren van een product of door te wijzen op passende aanbiedingen.

Een onderzoek van Intercom kwam tot de conclusie dat bedrijven met behulp van een chatbot hun omzet met 67 procent konden verhogen. Volgens de respondenten zijn daar vooral de volgende redenen voor verantwoordelijk:

  • Het bedrijf kan sneller reageren op vragen van klanten. Ze kunnen ze gemiddeld drie keer sneller beantwoorden.
  • Daarnaast hebben chatbots hen geholpen om de tevredenheid over hun klantenservice met 24 procent te verhogen.

U kunt inzicht krijgen in klantgedrag.

Een ander groot voordeel van chatbots voor bedrijven is het inzicht dat ze kunnen geven in klantgedrag. U kunt waardevolle inzichten voor uw toekomstige bedrijfsstrategie halen uit de vragen, problemen en populaire producten die in de chatbotgesprekken worden genoemd.

U kunt bijvoorbeeld uw contentstrategie optimaliseren op basis van de vragen en problemen van uw klanten. U kunt analyseren wat uw klanten precies beweegt en tegen welke problemen zij aanlopen. Zo creëert u content die de juiste antwoorden geeft.

Deze inzichten zijn ook nuttig voor uw productportfolio. U kunt bijvoorbeeld populaire producten identificeren om ze prominenter in uw winkel te plaatsen. Het is ook mogelijk dat uw gebruikers vragen om producten die u nog niet in uw productportfolio heeft. In dit geval kunt u de producten aan uw assortiment toevoegen.

Waarom een chatbot inzetten?

Chatbots bieden een breed scala aan toepassingen en zijn niet beperkt tot één branche of use case.

Veelvoorkomende use-cases zijn bijvoorbeeld:

  • Klantenservice: Veelgestelde vragen beantwoorden, ondersteuning bij problemen
  • Marketing: leadgeneratie, productadvies, gegevensverzameling, meer interactie
  • Verkoop: kwalificatie van leads, ondersteuning gedurende de hele verkooptrechter
  • IT-servicehelpdesk: ondersteuning voor interne of externe servicedesk-applicaties
  • HR: Ondersteuning bij personeelsontwikkeling of onboarding

Naast het brede scala aan mogelijke toepassingen, worden chatbots gebruikt in een grote verscheidenheid aan industrieën.

  • Energiesector
  • Toerisme
  • Financiën
  • Onderwijs
  • Onroerend goed
  • E-commerce
  • Uitvaart
  • Etc etc

Vraag een offerte aan

Of via het onderstaande formulier

    🍪 Deze website maakt gebruik van cookies om uw webervaring te verbeteren.

    Leave a comment